Otis Redding – współautor piosenki „(Sittin’ On) The Dock Of The Bay” nie mógł cieszyć się z jej sukcesu. Kiedy nagrywał ją razem z drugim autorem – gitarzystą Steve’em Cropperem pewnie miał świadomość, że to może być jego kolejny hit. Jednak singiel wytwórni Volt, należącej do Stax Records miał okazać się jego pierwszym pośmiertnym wydawnictwem. Z dwu nagranych w studiu wersji powstała ta, którą wkrótce poznali wszyscy rozpaczający po śmierci piosenkarza fani. Ostatnie fragmenty Redding napisał i nagrał 7 grudnia 1967 roku. Dwa dni później Redding wystąpił w jednym z lokalnych programów telewizyjnych w Cleveland. Na kolejny koncert już nie doleciał, mały samolot z kilkoma muzykami na pokładzie rozbił się, najprawdopodobniej w związku z trudnymi warunkami pogodowymi. Katastrofę przeżył jeden z członków zespołu Bar-Kays, trębacz Ben Cauley.
Wydany w styczniu 1968 roku na singlu utwór „(Sittin’ On) The Dock Of The Bay” okazał się największym sukcesem Reddinga i jego pierwszym numerem jeden na amerykańskich listach przebojów. Współtwórca piosenki – legendarny gitarzysta wytwórni Stax i zespołu Booker T & The M.G.’s był w tym czasie zafascynowany albumem „Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band” The Beatles, co można uznać za fascynację dość nietypową jak na co prawda białego, ale ważnego muzyka Stax. Władze wytwórni były przeciwne nagraniu, a kolejna ważna w Stax figura i współtwórca brzmienia wytwórni – basista Donald Duck Dunn w pewnym momencie wręcz miał odmówić udziału w nagraniu, które jego zdaniem mogłoby zrujnować wizerunek całej wytwórni. Myślę, że kiedy zobaczył pierwszy czek za tą piosenkę, zmienił zdanie. Celem Reddinga było, z czego zwierzył się Carli Thomas, z którą spędził poprzednie miesiące w trasie promującej ich wyśmienity wspólny album „King & Queen”, że szukał sposobu na poszerzenie kręgu odbiorców swojej muzyki. Udało mu się, choć nie mógł tego zobaczyć.
W końcówce lat sześćdziesiątych normą było nagrywanie cudzych przebojów. Kiedy nagranie Reddinga okazało się sukcesem, amerykańscy muzycy ochoczo wzięli się za nagrywanie „(Sittin’ On) The Dock Of The Bay”. Wśród bardziej znanych wykonawców w ciągu pierwszego roku od premiery oryginalnego nagrania znajdziecie The Staple Singers (z Mavis Staples), Peggy Lee, Arifa Mardina i Toma Jonesa, a krótko później Cher, Jimmy Smitha i Little Richarda. Na liście istotnych nieobecnych w krótkiej audycji poświęconej temu utworowi są też Al Jarreau, sam Steve Cropper, Luther Allison, Popa Chubby, Aaron Neville, World Saxophone Quartet i pewnie jeszcze kilka nagrań do których nie udało mi się dotąd dotrzeć.
Utwór ma równie wiele doskonałych nagrań wokalnych, jak i tych pozbawionych tekstu. Ja wybieram dwa z tekstem – nagranie bez instrumentów doskonałego zespołu The Persuasions i fenomenalny duet Jorgosa Skoliasa i Bogdana Hołowni, każde inne i całkiem odległe od oryginału. Ci co starają się udawać Ottisa Reddinga i tak nie mają szans. A CoverToCover to nie konkurs karaoke tylko audycja muzyczna.
Zawartość odcinka
1. Ottis Redding – Dreams To Remember, The Otis Redding Anthology (single Volt #157)
2. The Persuasions – A Cappella Dreams
3. Jorgos Skolias & Bogdan Hołownia – …Tales