On Broadway

On Broadway

Episode description

Piszący do tak zwanej szuflady, czyli na zapas i nie wiadomo dla kogo twórcy są autorami niemal 100 przebojów, które weszły na amerykańskie i światowe listy przebojów. Oprócz „On Broadway” są również odpowiedzialni za „You’ve Lost That Lovin’ Feelin’”, „Walking In The Rain”, „Shape Of Things To Come” i wiele innych znanych melodii. Wśród tych, którzy dzięki pracy Barry Manna i Cynthii Weil zdobyli popularność i zarobili niezłe pieniądze są między innymi Aaron Neville, Dolly Parton, Elvis Presley, Gene Pitney, James Ingram, Barbra Streissand, Dusty Springfield, Celine Dion, Ray Charles, zespół Lynyrd Skynyrd, Gene Vincent i wielu innych. Autorzy – wyrobnicy z Brill Building nie byli doceniani za życia. Po latach, często pośmiertnie amerykański przemysł rozrywkowy utworzył dla nich przeróżne Hall Of Fame. Barry Mann i Cynthia Weil akurat zdążyli tych zaszczytów dożyć, ale z pewnością nie zarobili na swojej ciężkiej pracy tyle, ile im się należało. Dochowując historycznej poprawności warto zauważyć, że Aldon Music – agencja dla której pracowali u szczytu swojej kariery w latach sześćdziesiątych nie mieściła się w samym Brill Building, ale w jednym z pobliskich biurowców na Manhattanie.

Utwór w pierwotnej wersji kupił dla swoich wykonawców Phil Spector, jednak pierwszej rejestracji studyjnej dokonał zespół The Cookies, specjalizujący się raczej w zamianie w przeboje kompozycji innej genialnej pary (też wtedy małżeństwa - Gerry Goffina i Carole King). The Cookies nagrał „On Broadway” jako pierwszy, ale wcześniej zostało wydane nagranie zespołu z wytwórni Phila Spectora (Phillies) - The Crystals. O zespole The Cookies mało kto dziś pamięta, choć wokalny żeński skład miał kilka przebojów w USA, zanim jednak ich kariera rozkręciła się na dobre, wokalistki uznały, że lepiej niż występować na własną rękę będzie im towarzyszyć karierze Raya Charlesa. W ten sposób z The Cookies powstał chórek The Raelettes, ale to znowu temat na inną opowieść.

Swój udział w stworzeniu „On Broadway” miał też inny duet genialnych twórców przebojów – Jerry Leiber i Mike Stoller, którzy przerobili trochę utwór, dodając gitarę i trochę bluesowych harmonii. Utwór był wypełniaczem na przygotowany album The Drifters będący zbiorem ich wcześniejszych przebojów – na płycie znalazły się hity – „Under The Boardwalk”, „Vaya Con Dios”, „Up On The Roof” i „I’ll Take You Home” z poprzednich lat oraz strony B singli z tymi utworami. Tak wtedy były konstruowane albumy znanych zespołów. „On Broadway” w męskim wykonaniu The Drifters znalazł się na singlu i wysoko na listach przebojów dopiero po wydaniu albumu, co wtedy było zupełnie nietypowe. Utwór należał do grupy niezbyt licznych wypełniaczy, które nieoczekiwanie odniosły sukces.

O The Cookies, The Crystals i The Drifters, a tym samym o kompozycji „On Broadway” nikt pewnie dziś by nie pamiętał, z wyjątkiem tych, którzy w Stanach Zjednoczonych słuchali w latach sześćdziesiątych takiej muzyki na obszernych tylnych kanapach zaparkowanych gdzieś pod lasem samochodów w miłym towarzystwie, gdyby nie wybitny Little Jimmy Scott. To właśnie dla jego wersji postanowiłem zaprezentować tą kompozycję umieszczoną na płycie „The Source” w 1970 roku. Historii jego niełatwego życia warto poświęcić niejedną audycję. Talent wokalny i niezwykłą osobowość Jimmy Scotta za inspirujące uważali Ray Charles, Dinah Washington, Billie Holiday, Nancy Wilson i wielu innych. Kiedy zniknął w latach dziewięćdziesiątych z estrad i studiów nagraniowych zmagając się po raz kolejny z problemami zdrowotnymi, kiedy wracał gościnnie na jego płycie wystąpił Wynton Marsalis. Zmarł w wieku 88 lat w 2014 roku, niemal do śmierci występując u boku wielkich gwiazd jazzu, którzy uwielbiali z nim nagrywać. Jednym z jego ostatnich albumów jest „I Go Back Home” z Arturo Sandovala, Kenny Barrona, Dee Dee Bridgewater i wielu innych. Według mnie to właśnie Jimmy Scott jest wykonawcą najlepszej wersji „On Broadway”. Kilkoma wykonaniami George’a Bensona z lat siedemdziesiątych nie zawracajcie sobie głowy, podobnie jak większością jego nagrań z tego okresu.

Zawartość odcinka

1. The Crystals – He’s A Rebel
2. The Drifters – Under The Boardwalk
3. Jimmy Scott – The Source