Utwór napisał Jerome Kern, kompozytor wielu udanych melodii, a tekst na jego zamówienie stworzył Otto Harbach. Po raz pierwszy piosenka pojawiła się w 1933 roku stworzonym przez obu autorów przedstawieniu „Roberta” opartym na popularnej w owym czasie książce Alice Duer Miller. Oryginalne przedstawienie wystawione na Broadwayu odniosło całkiem spory sukces, a kilka melodii jest powszechnie wykonywanych do dziś. Oprócz „Smoke Gets In Your Eyes”, Kern i Harbach na potrzeby swojej rewii napisali wtedy również „Let’s Begin” i „Yesterdays”.
W pierwszej obsadzie przedstawienia piosenkę śpiewała Tamara Drasin, która jednak nigdy nie zarejestrowała tego wykonania na płycie. Pierwszego nagrania płytowego dokonała orkiestra kuzyna Franka Sinatry – Raya Sinatry z udziałem wokalistki Gertrude Nielsen. Jak w przypadku wielu dobrych melodii, po utwór wkrótce sięgnęli muzycy jazzowi. Z popularnej na Broadwayu piosenki po raz pierwszy przebój radiowy zrobiła orkiestra Paula Whitemana, a na fali popularności przedstawienia już rok po jego premierze powstał film „Roberta” z udziałem Freda Astaira i Ginger Rogers. W tej adaptacji z 1935 roku „Smoke Gets In Your Eyes” śpiewa Irene Dunne. Sztuka doczekała się jeszcze filmowej adaptacji w 1952 roku, ale również wersja zaśpiewana przez grającą w filmie „Lovely To Look At” Kathryn Grayson nie zyskała jakiejś szczególnej popularności.
Wśród dobrych wczesnych wykonań jazzowych znajdziecie Boba Lawrence’a z orkiestrą Paula Whitemana i orkiestrę Tommy Dorseya. Jednak patrząc z perspektywy niemal 90 lat, melodia okazała się ciekawsza od tekstu i wyśmienitych nagrań instrumentalnych „Smoke Gets In Your Eyes” znajdziecie o wiele więcej niż tych z tekstem. Dlatego wybieram trzy nagrania pochodzące z lat pięćdziesiątych, wersję na fortepian zagra Art Tatum, znakomitą adaptację na saksofon altowy zaprezentuje Charlie Parker, a na trąbce temat Jerome’a Kerna zagra Clifford Brown.
Nie można jednak zapomnieć o tekście. Najciekawszych nagrań wokalnych „Smoke Gets In Your Eyes” szukajcie w dyskografii Erthy Kitt, Dinah Washington, Sarah Vaughan, Nany Mouskouri i Mele’a Torme. Utwór przetłumaczono na wiele języków, w części przypadków w związku z adaptacjami całego przedstawienia spółki Kern / Harbach. Bez trudu odnajdziecie na rynku nagrania po fińsku, czesku, włosku, hiszpańsku i szwedzku. Jednak największy przebój z piosenki „Smoke Gets In Your Eyes” zrobił zespół The Platters. Co ciekawe, mimo olbrzymiego sukcesu nagrania, wdowa po nieżyjącym już wtedy kompozytorze uznała nagranie The Platters za zupełnie bezsensowne i obraźliwe dla pamięci Jerome Kerna, że udała się w tej sprawie do sądu. Sprawa zakończyła się jednak ugodą i do dziś wielu kojarzy utwór raczej z przebojem The Platters, niż innymi wyśmienitymi jazzowymi nagraniami.
Zawartość odcinka
1. Charlie Parker – Bird At St. Nick’s
2. Art Tatum – The Complete Pablo Solo Masterpieces
3. Clifford Brown – Clifford Brown With Strings
4. The Platters – The Great Pretender (Remember When?)